کشاورزی

فرآیند تولید برنج ایرانی

جوانه صدرا

عنوان: فرآیند تولید برنج ایرانی

برنج ایرانی جز بهترین برنج های جهان است که طی فرآیندی دشوار و زحمت آور تولید می شود. فرایند تولید برنج ایرانی از زمانی که نشاء را تهیه می کنیم استارت می خورد تا زمانی که وارد کیسه شده و آماده برای خرید برنج می شود. در ادامه مطالب فرایند تولیدی برنج را، مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

1.خشک نمودن برنج

پس از اینکه شالی را از شالیزارها برداشت کردند، باید به کارخانه های مربوطه منتقل شوند جهت خشک نمودن شالی. در این مرحله دانه های برنج رطوبت زیادی دارند که باید آن را از 15 درصد به 8 درصد کاهش دهیم. این کار توسط دستگاهایی مخصوص صورت می گیرد. شاید در زمان خرید برنج، نام برنج دودی را شنیده باشید. این برنج در مرحله خشک شدن علاوه بر گرما، مقداری دود هم داده می شود که عطر دودی می گیرد.

2.الک کردن

شالی ها را پس از خشک کردن، الک می کنند. این دستگاه الک کن مکش قوی دارد که خاک کش نام دارد. این خاک کش تمام گردوغبار روی شالی را از بین می برد.

3.برداشتن سنگ ها

زمانی که شالی ها به کارخانه منتقل می شود، مقداری سنگ ریزه نیز همراه آن حمل می شود. دستگاه سنگ گیر، سنگ ها را از شالی جدا می کند تا وارد دستگاه پوست کن شوند.

4.پوست کنی

دانه های برنج توسط غلافی بنام شلتوک احاطه شده اند که توسط دستگاه پوست کن، جداسازی می شوند. این پوسته در زمینه های دیگر چون: تولید بتن، کاغذ، گلخانه ها، تغذیه دام و طیور کاربرد دارد.

5.سفید سازی برنج

برنج دارای یک لایه دیگر بنام سبوی برنج است که رنگی قهوه ای به برنج می دهد. در این مرحله توسط دستگاه سفید کن، این لایه برداشته می شود تا دانه های برنج سفید شوند. پیش از خرید برنج قهوه ای بدانید که این سفیدکنی بصورت جزئی صورت می گیرد. سبوس جداشده نیز می تواند در صنایع دیگر کاربرد داشته باشد.

6.پولیشر

تعدادی از دانه های برنج در مرحله سفید کنی بصورت کامل سبوس خود را از دست نداده اند. دستگاه پولیشر سبوس باقی مانده را از بین می برد.

7.الک کردن

برنج ها پس از پولیش باید الک شوند. در مرحله الک برنج های شکسته که شامل لاشه و سرلاشه شده، جداسازی می شوند. همچنین پس از این مرحله باید قلوه گیری برنج صورت گیرد. منظور از قلوه دانه های برنج چاقی است که در میان دانه های دیگر وجود دارد. قلوه ها اگر پخته شوند، سفت اند و سبب بهم چسبیدن دانه های برنج می شوند که کیفیت پخت را کاهش می دهد.

8.ذخیره سازی در انبار

پس از انجام تمام مراحل قبلی، برنج را درون کیسه های 50 کیلویی می ریزند و حدودا 2ماه در انبار دخیره می کنند. این انبار سبب افزایش رطوبت دانه های برنج می شود. افزایش رطوبت کیفیت پخت و ظاهر برنج را بهتر می کند.

پس از اینکه برنج دوماه در انبار نگهداری شد، الک دوم انجام می شود. پس از آن مرحله سورتینگ صورت می گیرد. آخرین مرحله بسته بندی برنج در کیسه های 5 و 10 کیلویی است. پس از این اقدامات شما می توانید به فروشگاه بروید و خرید برنج تان را انجام دهید.

دانستن فرآیند تولید برنج ایرانی باعث می شود تا زمان خرید برنج، زحمت شالیکاران را بخوبی درک کنید و این نعمت را هدر ندهید.

ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.پیشنهاد انتهایی مقاله ما به شما این است، اگر قصد خرید برنج فجر دارید میتوانید روی لینک مربوطه کلید کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *