کشاورزی

برنج وحشی چیست؟

برنج پاکستانی

برنج وحشی چیست؟ برنج وحشی همان برنج دونوج یا راتون است که یک برنج دوباره کشت خودرو محسوب می‌شود. به این دلیل که رویش این برنج به صورت خودرو است برنجی بسیار سالم و مغذی است و عطر و بوی آن بسیار بینظیر است. این برنج از خانواده برنج های طارمی است که کیفیت پخت آن فوق‌العاده است و به کسانی که بیماری های گوارشی هم دارند بسیار توصیه می‌شود.

خرید برنج وحشی در جوانه صدرا با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بازار. برنج وحشی( یا همان برنج دونوج یا راتون که شاید شما بیشتر ذهنتان به خرید برنج دونوج یا خرید برنج راتون آشناتر باشد) مخصوص فریدونکنار که در جوانه صدرا ارائه می‌شود به جرات بهترین برنج در ایران می‌باشد. زیرا این برنج مخصوص شالیزارهای فریدونکنار، قطب برنج ایران است و کیفیت و عطر و طعم عالی دارد. کافیست آن را یک بار امتحان کنید تا شیفته اش شوید.

برنج وحشی مخصوص فریدونکنار یا برنج دونوج برنجی است خود رو که عاری از هر گونه سمی می‌باشد. رشد این برنج همزمان با فصل سرما است که این باعث عطر بیشتر آن می‌شود. همچنین به همین دلیل پخت بسیار بهتری دارد.

این برنج دارای ظاهری به نسبت تیره می‌باشد ولی پس از پخت شکل و عطر و طعم بسیار بی‌نظیری می‌گیرد.

همانطور که اشاره شد این برنج به صورت خود رو می باشد که این به معنی آن است که وقتی برنج طارم مخصوص فریدونکنار برای بار اول برداشت می‌شود  پس از آن این برنج به خودی خود جوانه میزند. این برنج از لحاظ قد کشیدن بسیار عالی می‌باشد و قد آن تا سه برابر هنگام پخت افزایش می‌یابد. پس از پخت نیز بسیار نرم و خوش‌خوراک می‌شود.

برنج وحشی ارگانیک(دونوج یا راتون)

بعد از برداشت محصول اول، ساقه های شلتوک بریده شده و زمین آبیاری متناوب می شود. پس از این کار مدت زمانی روی زمین عملیاتی انجام نمی شود و به برنج هایی که در مرحله کشت اول، رشد نکرده اند فرصت رشد و یا تشکیل ساقه جدید و رشد خوشه‌های برنج داده می شود. در این حالت مراحل کاشت از مرحله آبیاری به بعد برای محصولات دور دوم همانند محصول کشت اول تکرار می گردد. قیمت خرید برنج وحشی در مقایسه با سایر ارقام برنج در بازار بالا بوده که دلیل آن تولید کم این محصول است.

برنج وحشی با برنج سیاه چه تفاوتی دارد؟

از لحاظ ظاهری برنج دونوج همانند برنج سیاه رنگ تیره ای دارد ولی هر دو نوع برنج ترکیبات فراوانی از آنتی اکسیدان ها دارند و در دسته غلات بدون گلوتن قرار می گیرند. برنج وحشی ارگانیک بافت و طعم آجیلی داشته و یک نوع برنج محسوب نمی شود بلکه نوعی غله به شمار می رود که بیشتر در آمریکا پرورش می یابد. اما برنج سیاه از ارقام برنج بوده و اکثرا در کشور چین کشت می‌شود و دارای طعم کمی شیرین و بافت آجیلی است. برای خرید برنج راتون باید هزینه بیشتری نسبت به دیگر ارقام برنج پرداخت کرد؛ به همین دلیل برنج دونوج را با دیگر برنج ها مخلوط کرده و طبخ می‌کنند.

 نحوه مصرف برنج وحشی

برنج دونوج را می توان به سوپ و سالاد و یا هر غذای دیگری اضافه کرد؛ همچنین خرید برنج وحشی ارگانیک می تواند یک جایگزین غذایی خوب برای برنج معمولی، سیب زمینی و ماکارونی باشد. برای پخت برنج وحشی به مواد زیر نیاز داریم.

  • یک فنجان برنج وحشی
  • سه فنجان آب
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک

مراحل طبخ برنج دونوج یا راتون

برای پختن این نوع برنج باید آن را با آب سرد شسته و بخیسانید. سپس به برنج آب و نمک اضافه کرده و روی شعله زیاد بگذارید تا آب به جوش آید. در مرحله بعد حرارت را کم کرده و درب ظرف را قرار دهید. طی 40 تا 60 دقیقه طول می کشد تا آب برنج کاملا تمام شود که در این حالت دانه های برنج بزرگ و شکافته می شود. در مرحله آخر برنج را آبکش کنید و آماده سرو است.

ارزش غذایی موجود در برنج وحشی

خرید برنج وحشی و مصرف آن به دلیل داشتن مواد مغذی مورد نیاز بدن بسیار توصیه می شود. در هر 100 گرم برنج راتون پخته شده مواد مغذی زیر وجود دارد.

  • کالری: ۱۰۱
  • کربوهیدرات: ۲۱ گرم
  • پروتئین: ۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • چربی: ۰.۳ گرم

قیمت برنج وحشی(راتون یا دونوج)

قیمت برنج دونوج امروز و در سال 1401( یا همان قیمت برنج راتون یا وحشی) به ازای هر کیلو 164000 تومان می‌باشد که این البته قیمت اصلی آن است و فروشگاه جوانه صدرا با تخفیف بینظیر این برنج دونوج را به قیمت کیلویی 138000 تومان به فروش می‌رساند.

جمع بندی

در صورتی که مراحل داشت به صورت دقیق و اصولی انجام گیرد برنج وحشی با کیفیت و خوش طعم خواهد بود. اما به دلیل قیمت بالای خرید برنج دونوج به طور معمولا در سبد غذایی خانوارها یافت نمی شود.

این برنج همچین یک برنج بدون گلوتن است و اگر قصد خرید برنج بدون گلوتن را دارید می‌توانید از این محصول با خیال راجت استفاده کنید.

همانطور که گفته شد این برنج یکی از بهترین برنج های ایرانی است و طرفداران خاص خود را هم دارد. شما نیز اگر به سلامت خود اهمیت می دهید و قصد دارید یک برنج فوق اعلا مصرف کنید حتما این برنج را به شما توصیه می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *