کشاورزی

تفاوت برنج خوب و برنج بد

تفاوت برنج خوب و بد

پیش از خرید برنج سعی کنید ویژگی های یک برنج خوب را بلد باشید تا بهترین خرید را داشته باشید. برنج های موجود در بازار بسیار متفاوتند که هرکدام ویژگی های خاصی دارند. برخی فروشندگان در زمان خرید برنج، برنج های کهنه و خارجی را به اسم برنج مرغوب ایرانی با قیمت گران تری به شما می فروشند. در ادامه مطالب قصد داریم ویژگی های یک برنج خوب و باکیفیت ایرانی را به شما بگوییم تا هنگام خرید برنج اشتباه نکنید.

معیارهای یک برنج باکیفیت

1.بوی خوش و طعم لذیذ

برنج ایرانی دارای بو و طعم بینظیری است، زیرا خاک شالیزارهای ایران بسیار حاصلخیز است. پس در زمان خرید برنج به بوی برنج دقت کنید؛ اگر برنج خوب باشد عطر زیادی دارد. برنج های با کیفیت ایرانی مانند: برنج طارم، صدری و هاشمی جز خوشبوترین برنج ها محسوب می شوند.

2.فاقد بند بودن

دانه برنج مرغوب بدون بند است. پس از برداشت برنج باید در دمای 30 تا 40 درجه خشک شوند تا احتمال وجود بند و شکستگی از بین برود ولی اگر برنج بصورت نم دار برداشته شود احتمال ایجاد بند روی آن بالا می رود. برای تشخیص برنج بنددار زمان خرید برنج، دانه برنج را با ناخن فشار دهید. اگر براحتی خرد شد بدانید برنج بنددار است. بطور معمول قیمت برنج بنددار از بی بند باید کمتر باشد.

3.هم شکل بودن برنج

برنج های باکیفیت دارای شکل و اندازه یکسان اند. برنج را پس از برداشت از شالیزار به کارخانه منتقل می کنند تا عملیات پوست کنی و سفیدی روی آن انجام شود. برخی از برنج ها دارای استحکام کمتری اند که در این حین می شکنند. برنج هایی نشکسته از آنها جدا شده که دارای شکل یکسان اند. برای اینکه بفهمیم برنج یکدست است یا خیر کمی برنج را روی صفحه ای بریزید و بخوبی آن ها را نگاه کنید. برنج ها باید از لحاظ رنگ، اندازه و شفافیت یکسان باشند در غیراینصورت برنج یکدست نیست.

4.رنگ برنج

پیش از خرید برنج به رنگ دانه دقت فرمایید. رنگ دانه برنج خارجی نسبتا کدر است ولی برنج ایرانی نیم شفاف بنظر می آید. برنج ایرانی اگر تازه باشد رنگی روشن تر نسبت به برنج قدیمی دارد.

5.عدم سفیدک

سفید بصورت قسمت های سفیدی رو دانه برنج نمایان می شود. دلیل ایجاد سفیدک می تواند بارش های ناگهانی پیش از برداشت و باقی ماندن رطوبت در کارخانه باشد. وجود سفید باعث می شود برنج پس از پخت حالت شفته داشته باشد و ظاهر زیبایی پیدا نکند. تشخیص سفیدک روی برنج ساده است، کمی برنج را روی کف دست پهن کنید و بخوبی نگاهش کنید. سفیدک مانند ابری سفید روی دانه وجود دارد.

6.سوزاندن برنج

بسیاری از افراد برای تشخیص برنج خوب از بد دانه های برنج را می سوزانند. اگر برنج بی کیفیتی باشد که پس از سوختن بوی پلاستیک می دهد. برای خرید برنج مرغوب این روش خوبی است.

روش های تشخیصی دیگری وجود دارد که شما می توانید در زمان خرید از آنها استفاده کنید. مراجعه به فروشگاه های برنج معتبر و خرید برندهای معروف احتمال خرید برنج بی کیفیت را کاهش می دهد.

سپاس که تا انتها با ما همراه بودید. در انتهای این مقاله از شما دعوت می‌کنیم که اگر قصد خرید برنج صدری با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارید حتما به صفحه دسته این محصول در سایت ما مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *