کشاورزی

چگونه سموم برنج را از بین ببریم؟

چگونه سموم برنج را از بین ببریم؟

برنجی که ما مصرف می کنیم به صورت طبیعی حاوی مقداری آرسنیک است. آرسنیک نوعی سم مهلک می باشد که برخی موارد می تواند موجب مرگ انسان شود. این سم محلول در آب بوده و می تواند وارد گیاهان شود. طبق تحقیقات انجام شده، برنج می تواند تا 10 برابر بیشتر از سایر غلات سم آرسنیک را جذب کند. در این مقاله به راهکارهایی می پردازیم که به کمک آنها می توان تا حد زیادی سم در برنج را از بین برد.

اگه میخوای می‌تونی pdf این مقاله رو هم به صورت شسته رفته داشته باشی، برای دانلود فایل این مقاله ایملتون رو وارد کنید تا لینک دانلود براتون از طریق ایمیل ارسال بشه.

 

راهکارهایی برای از بین بردن سم در برنج

سم برنج (آرسنیک) به صورت طبیعی در محصولات کشاورزی از جمله برنج تجمع یافته و می تواند منجر به سرطان های مرتبط با رژیم غذایی و ناهنجاری های کبدی شود. طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که این سم بیشتر در قسمت پوسته برنج تجمع می یابد. بنابراین برنج دارای پوسته، حاوی بیشترین مقدار سم آرسنیک می باشد. عواملی مانند روش پخت برنج، نوع برنج و ظرفی که برنج در آن پخته می شود نیز نقش مهمی در از بین بردن سم آرسنیک دارند. در ادامه، راهکارهایی برای کاهش میزان سم در برنج معرفی خواهیم کرد:

  • یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن سم در برنج به این صورت است که شما باید به ازای هر 1 پیمانه برنج، 4 پیمانه آب در قابلمه ای مجزا ریخته و آن را بجوشانید. در مرحله بعد، برنجی که از قبل خیس کرده اید را در این آب جوش بریزید و پس از گذشت 5 دقیقه، برنج را آبکش کنید. سپس به ازای هر 1 پیمانه برنج، 2 پیمانه آب درون قابلمه بریزید و شعله زیر قابلمه را نیز کم کنید تا برنج دم بکشد. بررسی ها ثابت کرده اند که این روش باعث کاهش قابل توجه سم آرسنیک در برنج می شود.
  • یکی دیگر از روش های کاهش میزان آرسنیک برنج، آسیاب کردن و گرفتن سبوس برنج است. البته با این کار بخش زیادی از مواد مغذی برنج نیز از بین می رود.
  • بهتر است قبل از دم کردن برنج آن را به مدت 3 ساعت خیس کنید و آب آن را نیز دور بریزید. هرچند با این کار هم مقداری از مواد مغذی برنج از بین می رود.

جمع بندی

غذای اصلی مردم در بسیاری از کشورها از جمله ایران، برنج می باشد. این ماده غذایی حاوی مقداری سم آرسنیک بوده که در این مقاله راهکارهایی برای کاهش میزان این سم ارائه کردیم.

اگر شما دوستان عزیز دوست دارید برنجی بدون سم و کاملا ارگانیک را مصرف کنید می‌توانید از صفحه خرید برنج در جوانه صدرا، برنج وحشی یا برنج ارگانیگ  را خریداری کنید. این برنج ها عاری از هرگونه سمی هستند.

هم چنین برای آشنایی با بهترین برنج های ایرانی میتوانید به لینک مقاله مربوطه مراجعه کنید👈👈بهترین برنج های ایرانی کدامند؟

درضمن اگه می‌خوای فایل pdf این مقاله رو شسته و رفته داشته باشی ایمیلت رو در فرم زیر وارد کن تا فایل مقاله رو برات ایمیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *