آشپزی

طریقه پخت برنج

طریقه پخت برنج

برنج یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار میان ما ایرانی هاست که با اکثریت غذاها از جمله: خورش ها، کباب و بصورت پلوهای مختلفی سرو می شود. زمانی که برنج از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به نحوه صحیح پخته شود، خوشمزه تر و لذیذتر خواهد شد.

پس پیش از یادگیری آموزش پخت برنج، سعی کنید در خرید برنج نیز ماهر باشید تا بهترین نوع برنج ا انتخاب فرمایید.

در ادامه بصورت گام به گام طرز پختن برنج را بیان می کنیم.

مراحل پختن برنج

برای اینکه برنج شما در ظرف ظاهر خوب و طعم عالی داشته باشد، مراحل زیر را بصورت درست و پشت سرهم انجام دهید.

مرحله اول

به تعداد نفرات مقدار مناسبی برنج را با پیمانه جدا کنید و در کاسه ای با اندازه متناسب بریزید.

مرحله دوم

اگر برنج نیاز به پاک کردن داشت، ابتدا خرده های ریز را از آن جدا کنید. سپس برنج را با آب بخوبی بشویید و چندین بار آب آن را عوض کنید. اینکار را برای دو الی سه بار انجام دهید تا آب خروجی از برنج شفاف تر شود. با توجه به تعداد پیمانه برنج یک الی دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه فرمایید.

اگر قصد دارید برنجتان قد بکشد، می توانید در این مرحله چند تکه یخ به آن بیفزایید.

مرحله سوم

در یک قابلمه با سایز مناسب آب بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا جوش بیاید. در این قدم باید چند قاشق نمک به آب اضافه کنیم.

مرحله چهارم

این مرحله بسیار مهم است، زیرا زمان آبکش کردن برنج در ظاهر آن بسیار موثر است. پس از اینکه آب قابلمه به جوش آمد باید آب برنج درون کاسه را خالی کرده و به آب در حال جوش اضافه کنیم. باید برنج در قابلمه نیم پز شود، یعنی اطراف آن نرم ولی وسط آن کمی سفت باشد. زمان دقیقی برای آبکش کردن برنج وجود ندارد، چون انواع برنج به زمان های مختلفی برای نیم پز شدن نیاز دارند. بطور معمول این زمان را 6 الی 15 دقیقه اعلام می کنند.در خرید برنج به این نکته دقت کنید که برنجتان دیرپز نباشد. در این هنگام که برنج در حال جوشیدن است با کفگیر آن را هم بزنید تا دانه ها بهم نچسبند و هر چند دقیقه یکبار تعدادی برنج را زیر دندان حس کنید. اگر کمی نرم شده بود ولی مغز آن هنوز سفت مانده بود، یعنی زمان مناسب برای آبکش کردن رسیده است.

مرحله پنجم

برنج را آبکش نموده و کمی آب سرد روی آن می ریزیم تا بخارش کم شود. در قابلمه مورد نظر کمی روغن ریخته و طبق سلیقه از ته دیگ نان ، سیب زمینی و یا برنج استفاده می کنیم. برنج را با کفگیر در قابلمه می ریزیم تا تمام شود. با انتهاب کفگیر چند سوراخ روی برنج ایجاد می کنیم تا بهتر بخار کند. سپس مقدار مناسبی آب دور برنج می ریزیم و درب قابلمه را می بندیم.

ابتدا شعله زیر گاز را نسبتا زیاد بگذارید تا بخار کند سپس آن را کم کنید. حدودا بعد از گذشت 45 دقیقه الی 1 ساعت برنج دم کشیده و آماده میل کردن است.

امیدواریم ک آموزش تهیه برنج برایتان مفید واقع شده باشد و شما عزیزان با خرید برنج مرغوب و انجام مراحل بالا از میل کردن برنجتان لذت ببرید.

از اینکه تا آخر این مقاله با ما همراه بودین از شما سپاسگذاریم و امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. درضمن اگه یه وقت قصد خرید برنج صدری رو داشتید حتما به صفحه این محصولات در سایت ما یه سر بزنید تا این محصول را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت از ما داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *